سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افطار


 
تا کی عاشق زار بلا کش تو- بسوزد ازغم عشق و از آتش تو؟
دوسه روزی پیش پیرمردی شصت-هفتاد ساله دست بلند کرد؛من هم سوارش کردم.
چند دقیقه ای ساکت نشست و به آهنگی که از یکی از این خواننده های پر طرفدار کنونی در حال پخش بود
گوش داد و بعد نگاه عاقل اندر جاهلی به من کرد و ساکت نشست.
فهمیدم می خواد یه حرفی بزنه؛ برای اینکه باب گفتگو باز بشه،گفتم:
"پدر جون خوبی؟! چه خبر؟! اگه خوشت نمیاد پخش را خاموش کنم؟!"
(پیش خودم فکر کردم شاید موسیقی را حرام می داند!)

با همان نگاه خاص گفت: "شما جوونا چی گوش میدید؟! اینا دیگه چیه؟ حیف از گوشتون نیست؟"
گفتم :"خب چیکار کنیم باباجون؟ چی گوش بدیم؟"
گفت:"یادش به خیر! قدیما تو باغ و صحرا رادیو گوش می کردیم:
بدیع زاده، قمرالملوک، اقبال آذر، ظلّی،تاج اصفهانی، بنان،
خانم مرضیه، خانم دلکش، خانم سوسن ؛
این اواخر هم سیاوش (شجریان)،گلپا،ایرج و... و چه حالی می کردیم ...
و یهو زد زیر آواز!
و ترانه هائی از "دلکش" (عصمت بابلی) خواند. یکیش این بود:

نه کسی آید به برم - نه ز کس باشد خبرم - به خدا هر جا گذرم - تو جلوه گری
سوی تو آورده دلم - به بلا خو کرده دلم - به غمت پرورده دلم - ای رشک پری
به خدا دلخواه منی - به شب من ماه منی - ز چه رو جانکاه منی - صبرم ببری
تو مرو از محفل من - دل من شد قاتل من - تو مجو از این دل من دیوانه تری
چون برق بلائی - در خرمن مائی - به بلا کشی ام چوبیائی
از آفت جانم - دوری نتوانم - تو بگو تو بگو چه بلائی
نقش رخت نرود نفسی ازیادم
از چه بگوش دلت نرسد فریادم
چو برای تو زنده منم - به هوای تو زنده منم
تا کی عاشق زار بلا کش تو - بسوزد از غم عشق و از آتش تو
دردا دل به تو بستم و غافل از این - که آتشین بود این عشق سرکش تو
خونم می ریزی - تو با رقیب من آمیزی - ز من چو بخت من بگریزی - زآه من نمی پرهیزی
ماه منی - تو آرزوی دلخواه منی - اگر چه عشق جانکاه منی - جدا ز من کجائی
گر نفسی - به درد بیکرانم برسی - نمی دهی دل خود به کسی - اگر چه بی وفائی
دلداده بسی باشد - چون من چه کسی باشد؟ - دلداده و دل خسته - آزاده و پر بسته ...

یک لحظه چشمم به آینه افتاد،دیدم اشک تو چشمام حلقه زده،
راستی قدیمیها چه چیزهای خوبی داشته اند؛
چقدر خوب زندگی می کرده اند؛
همه چیزشون اصیل بوده؛
غذاشون،هواشون،صفاشون و حتی خداشون
و ما بچه های"فست فودی" چقدر چیزامون الکیه. چقدر دلمون بیخودی خوشه به چیزائی که...
لینک دانلود این آهنگ را با حجم 8.8 مگابایت براتون میگذارم. سعی کنید موقعی که سرعت بالاست دانلود کنید:
لینک دانلود: نه کسی آید به برم  بهار-بیست دات کام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com
بهار-بیست دات کام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com


نوشته شده در دوشنبه 88/12/3ساعت 12:11 عصر توسط ققنوس نظرات ( ) |

عکس و تصاویر زیبا برای زیباسازی وبلاگ شما -------------- بهاربیست دات کام ------------- BAHAR-20.COM ------------ عکس تصاویر زیباسازی وبلاگ فارسی

دانلود تصنیف رندان مست:

http://www.4shared.com/file/66882684/49568d4c/Shajarian_Live87_Rendane_Mast.html?s=1

تقدیم به عزیز ترینم:

رندان سلامت می‌کنند جان را غلامت می‌کنند
مستی ز جامت می‌کنند مستان سلامت می‌کنند

در عشق گشتم فاش‌تر وز همگنان قلاش‌تر
وز دلبران خوش‌باش‌تر مستان سلامت می‌کنند

غوغای روحانی نگر سیلاب طوفانی نگر
خورشید ربانی نگر مستان سلامت می‌کنند

افسون مرا گوید کسی توبه ز من جوید کسی
بی‌پا چو من پوید کسی مستان سلامت می‌کنند

ای آرزوی آرزو آن پرده را بردار ازو
من کس نمی‌دانم جز او مستان سلامت می‌کنند

ای ابر خوش باران بیا وی مستی یاران بیا
وی شاه طراران بیا مستان سلامت می‌کنند

حیران کن و بی‌رنج کن ویران کن و پرگنج کن
نقد ابد را سنج کن مستان سلامت می‌کنند

شهری ز تو زیر و زبر هم بی‌خبر هم باخبر
وی از تو دل صاحب نظر مستان سلامت می‌کنند

آن میر مه رو را بگو وان چشم جادو را بگو
وان شاه خوش خو را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن میر غوغا را بگو وان شور و سودا را بگو
وان سرو خضرا را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن جا که یک باخویش نیست یک مست آن جا بیش نیست
آن جا طریق و کیش نیست مستان سلامت می‌کنند

آن جان بی‌چون را بگو وان دام مجنون را بگو
وان دُر مکنون را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن دام آدم را بگو وان جان عالم را بگو
وان یار و همدم را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن بحر مینا را بگو وان چشم بینا را بگو
وان طور سینا را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن توبه سوزم را بگو وان خرقه دوزم را بگو
وان نور روزم را بگو مستان سلامت می‌کنند

آن عید قربان را بگو وان شمع قرآن را بگو
وان فخر رضوان را بگو مستان سلامت می‌کنند

ای شه حسام الدین ما ای فخر جمله اولیا
ای از تو جان‌ها آشنا مستان سلامت می‌کنند


((مولوی))

 بهاربیست                   www.bahar-20.com


نوشته شده در جمعه 88/10/25ساعت 1:45 صبح توسط ققنوس نظرات ( ) |

بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com

نت پرواز زنبور عسل اثر کورساکف

اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir    اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir 

اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir           اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir

اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir   اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir        اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir

دانلود از مدیا فایر                 

لینک کمکی 


نت آستوریاس اثر آلبنیز

اسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگلیسی بنویسید        بهاربیست       www.bahar20.sub.ir

 

دانلود از مدیا فایر  

لینک کمکی


نوشته شده در دوشنبه 88/9/16ساعت 3:29 عصر توسط ققنوس نظرات ( ) |

5/3/1388 ::  6:13 صبح

بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com

آهنگ زیبای شب جدائی رو تقدیم میکنم به مانی عزیزم:


 

شب جدائی ( همایون شجریان )


 

  • کلمات کلیدی : دانلود

  • نوشته شده در جمعه 88/8/22ساعت 2:39 صبح توسط ققنوس نظرات ( ) |

    28/10/1387 ::  3:43 صبح

    بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com

    باتشکرازآرمین عزیز

    هنر موسیقی درایران عمری به بلندای تاریخ سرزمین آریایی دارد. درایران باستان هنگام برآمدن و فرو رفتن خورشید گروهی به نواختن طبل و کرنا می‌پرداختند. درآن‌زمان3نوع موسیقی‌آئینی،بزمی و رزمی مرسوم بوده است. همچنین درجشن‌هاوروزهای تاریخی و ملی نوای موسیقی‌ایرانی بگوش می‌رسید. می‌توان به طور خلاصه تاریخ موسیقی ‌ایران باستان را به هفت دوره تقسیم نمود

    1- پیشدادیان(2441 سال- از 3569-تا 1128 قبل از میلاد)

    2-کیانیان(420سال از 1128تا708ق م)

    3- ماد ها (158 سال از 708تا 550 ق م)

    4- هخامنشیان 220 سال از 550 تا 187ق م)

    5- سلوکیه(143 سال از 330 تا 187 ق م)

    6- اشکانیان(پارتها) (475سال از 249تا226بعد از میلاد)

    7- ساسانیان(420 سالاز249تا646ب م)

     پیشدادیان

    برای شناخت موسیقی  دورهء  پیشدادیان به سنبل های اساطیری شاهنامه به عنوان

    سند یاد می کنیم .

    فردوسی شاعر و مورخ بزرگ ایرانی توسط خاطرات نیاکان ما گنجینهء ملی ایرانیان را

    بوجود آورد و شاهنامه را به سه بخش

    اساطیری ( از پادشاهی کیومرث تا ظهور فریدون)

    پهلوانی (از قیام کاوه آهنگر تا کشته شدن رستم)

    تاریخی (از اواخر عهد کیانیان تا مرگ یزدگرد سوم)


    تقسیم کرد.

    سخن هر چه گویم همه گفته اند


                                            بر باغ دانش همه رفته اند 


    فردوسی در شاهنامه از هوشنگ اولین پادشاه پیشدادیان و نبیره کیومرث یاد می کند

    همینطور نام های تهمورث، جمشید ، ضحاک ، فریدون ، ایرج ، منوچهر را آورده است.

    فرد.سی در پادشاهی تهمورث از کوس یاد می کند:


             چو این کرده شد  ماکیان و خروس


                                                               کجا بر خروشید که زخم کوس


     کوس بزرگترین ساز آلات کوبه ای که در ساختمان آن پوست بکار رفته و در میدان های

    نبرد تحت عنوان کوس رویین نیز بکار می رفته و در جای دیگر از کرنای سخن می گوید:


                ز بس های و هوی و جرنگ و درای


                                                                بکردار  تهمورثی  کرنای

    در زمان جمشید از رامشگر یاد می کند:


                 بزرگان  به  شادی  بیاراستند


                                                     می و جام و رامشگران خواست

          کیانیان

    با آمدن کیقباد که نامش با کی همراه است ، در شاهنامه دورهء  کیانیان آغاز می شود.

    در این دوره به تدریج جنبه های اساطیری شاهان کاسته می شود و شخضیتهای پهلوانی آنها ظاهر می شود.

    فردوسی در شاهنامه می نویسد: رستم جهان پهلوان به دستور زال برای آوردن کیقباد رهسپار کوه البرز می شود. در دیدار رستم و کیقباد فردوسی از سرود و رامشگری یاد می کند.

      نشستند خوبان بربط نواز                        یکی عود سوز و یکی عود ساز

    سرایندهء این سخن ساز کرد                            دف و چنگ ونی را هم آواز کرد

     در این دوره مشاهده می کنیم فردوسی از سازهای بربط ، دف و چنگ و نی سخن می گوید

    و می توان دریافت که در این دوره موسیقی بزمی بوده است.

      ماد ها

    در مورد موسیقی دوره مادها مدارک بیشتری وجود دارد.

    اولین موسیقیدان این دوره شخصی بنام  اوگارِِس بوده که در دربار آستیاک آخرین پادشاه ماد

    زندگی می کرد.

    او انقراض پادشاهی آستیاک را بدست کورش پیش گویی کرده بود.

    موسیقیدانان در دربار پادشاهان ماد از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند.

      هخامنشیان

    دولت هخامنشیان توسط کورش کبیر پایه گذاری شد.

    مورخین می نویسند در این دوره سه نوع موسیقی وجود داشته : مذهبی ، بزمی و رزمی.

       سلوکیان


    دولت هخامنشی به دست اسکندر منقرض شد و به دست سردار یونانی سولوکوس بنیان گذاری شد.

    در این دوره موسیقی ایران تحت تاثیر موسیقی یونان قرار گرفت.

    این دولت یونانی خدمات فرهنگی و هنری زیادی به ایرانیان کرد اما هرگز از همکاری و پشتیبانی مردم ایران برخوردار نشدند.


     

    - اشکانیان


    بعد از سلوکیان سلسله اشکانیان تشکیل شد.

    پادشاهان این سلسله با اینکه ایرانی بودند ، همچنان تحت نفوذ تمدن یونان بودند.

      ساسانیان


     
    دوره حکومت ساسانیان بالغ بر چهارصد سال بطول انجامید و این عصر را در میان اعصار تاریخ ایران پیش از اسلام، درخشانترین دوره موسیقی نام نهاده اند. در این دوره قدرت متمرکز به جای قدرتهای پراکنده در ایران حاکمیت یافت و با تمرکز قدرت و جذب تدریجی ارباب هنر به دربار، زمینه رشد، پیشرفت و پرورش هنرمندان، بویژه موسیقیدانان فراهم آمد.


    بطوری که در تاریخ ایران آمده است این تنها نام مشاهیر هنری دوره ساسانی است که باقیمانده و از مشاهیر دوره های قبل، حتی نامی هم در بین نیست. تا جایی که عده ای به وجود نوابغ علوم و هنر در ایران تا پیش از این اعتقاد ندارند و ایرانیان قدیم را تنها افرادی که دارای استعداد نظامی و اقتصادی بودند، می شناسند.

    با ظهور شخصیت هایی همچون مانی و مزدک، انواع ادبیات هنری (غیر شعری) و هنرهای ظریفه رشد پیدا کرده و طرفدارانی را به خود جلب کرد. در این میان می توان به نقاشی های مکتب مانی، کتابهایی نظیر کارنامه اردشیر بابکان، خداینامه (خواتای نامک) و دهها اثر دیگر که از آن دوره برجای مانده است اشاره کرد.

    اردشیر بابکان طبقات مختلف موسیقیدانها را نیک می شناخت و برای هریک قانون مخصوصی وضع کرده بود. انوشیروان در رعایت قانون و حقوق هنرمندان سعی آشکار داشت و بهرام گور خود چکام سرایی چیره دست بود.

    با تشویق و حمایت دربار ساسانی از موسیقیدانها، مردم نیز بتدریج علاقمند به موسیقی شدند، بطوریکه در این دوره موسیقیدانان از رفاه و احترام بسیاری برخوردار بودند. نام اولین موسیقیدان بزرگ ایرانی از قبیل باربد، نکیسا، بامشاد و رامتین نیز از همان زمان برای ما به یادگار مانده است. همچنین نام بسیاری از الحان سازنده موسیقی و سازهای آن زمان.

     
    اردشیر بابکان
    رواج موسیقی در عصر ساسانی با نام اردشیر بابکان تداعی می شود. اردشیر بابکان طی سلطنت خود که کمتر از بیست سال بود (241-226 میلادی) ، ایران را به مدارج بالایی از نظم و اعتبار جهانی رساند.

    تعیین نظام طبقاتی مردم و همچنین موسیقیدانها از ابتکارهای او بود. در این زمان خنیاگران و رامشگران که از دیرباز جزو طبقات متوسط و گاهی حتی پست جامعه بودند، به سطح درباریان ترقی داده شدند. او درباریان را به هفت طبقه تقسیم کرده بود که موسیقیدانان در طبقه پنجم محسوب می شدند.

    آرتور کریستین سن مستشرق اروپایی که در باره تمدن ایران در عهدد ساسانی تحقیقات زیادی انجام داده است با تحسین و تعجب می نویسد :


    "در زمان حکومت ساسانیان و اردشی، خنیاگران (نوازندگان و سازندگان) در ردیف مامورین عالیربته دولت بودند."

    علامه عباس اقبال آشتیانی می نویسد :

    "موسیقی در ایران قدیم، رونق بالنسبه کامل داشته است. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی در موقعی که درباریان و اعیان حضرت خود را به طبقات ممتاز تقسیم می نمود، مطربان و مغنیان را طبقه مخصوصی قرار داد و در میان طبقات ایشان را مقامی متوسط اعطا فرمود."

     
    بهرام گور
    بهرام گور پانزدهمین پادشاه ساسانی بود، او در نوجوانی با فرهنگ و ادب و هنر کشورهای دیگر آشنا شد و طبق رسم اشراف زادگان آن زمان، بعد از یادگیری علوم و فنون مختلف، موسیقی آموخت.


    بهرام مردی جنگاور بود که بی اندازه به موسیقی علاقه داشت. بطوریکه بعد از نشستن به تخت پادشاهی اولین کاری که کرد رسیدگی به وضع موسیقیدانان و تامین رفاه آنها بود. او موسیقیدانها را از لحاظ مقام و رتبه بالاتر برد و گروهی از آنها را به طبقه اول برنشاند. جانشینان بهرام تا انوشیروان نیز این رسم را برپا داشتند.

    علاقه بهرام گور به موسیقی به حدی بود که هنرمندان بزرگ را با مطربان برابر می نشاند و به دلخواه خود تعیین رتبه می کرد. تا جایی که اسباب ناخشنودی عده ای را فراهم می ساخت! او هرکس را که مایه خوشنودی خود می دید برتر می نشاند.

    ابو منصور ثعالبی صاحب کتاب "غررالاخبار ملوک الفرس" آورده است که :

    "بهرام گور چهارصد نوازنده را از هند به ایران خواند، و این هنرمندان را بر سایر طبقات مقدم شمرد. این هنرمندان به نام لولی یا سوری نامیده می شدند. آنان شوخ و ظریف بودند و در هر کوی و برزن، شهر و روستا برای مردم ساز می نواختند و می خواندند."

    حمزه اصفهانی اضافه می کند : "اینان در ایران ماندند و زاد و ولد کردند که طایفه زط همین ها هستند."

     

    انواع موسیقی در ایران

     به طور کلی موسیقی در تاریخ ایران به نوع های زیر تقسیم می شود که در بالا به رواج آن ها در برخی ادوار اشاره نامی کردیم و حال برای آن ها توضیحی آورده ایم.
    موسیقی بزمی
    در شاهنامه به شواهدی برمی‌خوریم که می‌تواند نکاتی از موسیقی دوره‌ی میانه‌ی ایران را مشخص کند. معمولاً در شاهنامه واژه‌ی رامشگر به‌کار رفته است. در داستان کیکاووس می‌بینیم که دیو رامشگر می‌گوید: « من ماهرترین رامشگران مازندرانم » و چون شروع به خواندن آوازی درباره‌ی مازندران می‌کند، کیکاووس چنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد که برای گرفتن مازندران مصمم می‌شود:

    بــرفــت از بـــر پـــرده ســالار بــار     خــرامـــان بـیــامـد بــر شـهــریار
    بگفتش کـه رامشگـری بر درست     ابــا بـربـط و نــغــز رامـشگــرست
    بـفــرمــود تـا پیــش او خــوانــدنـد     بـــر رود ســازانــش بنـشـانــدنـد
    بـه بربط چو بایست برخاست رود     بــرآورد مــــازنــــدرانــــی ســـرود


    و باز در شاهنامه می‌خوانیم که اسفندیار در چهارمین خوان، هنگامی‌که در جنگل کنار چشمه‌ای نشسته است، تنبور می‌نوازد و از جنگ‌ها و سرگردانی‌هایش به‌آواز شکایت می‌کند:


    هــمانــگــاه تـنـبــور در بــر گـرفــت     سـرایـیـدن از کـام دل در گـرفــت
    همـی گفت با خـود یـل اسفنـدیار     که هـرگـز نبینـم مـی و میـگسار
    نبـیــنــم جــز از شـیــر و از اژدهـــا     ز چـــنــگ بـــلاهــا نیـــابــم رهــا


    و در زادن رستم، سام دستور می‌دهد که جشنی بیارایند و رامشگران را بخوانند:


    بــه شـادی بــرآمـد ز درگاه کـوس     بیاراست ایوان چو چشم خروس
    بـفـــرمــود آئـیــن کــران تــا کــران     همـه شهـر سگسـار و مـازندران
    مـی آورد و رامشـگــران را بـخواند     به خواهندگان بـر درم بـر فشانـد


    موسیقی رزمی
    سرودهای پهلوانی و ابزار موسیقی در جنگ‌ها نیز به‌کار می‌رفته است و بنابر رویدادها، سرودها و سازها با یکدیگر هماهنگ می‌شدند. می‌توان از مثال‌هایی که در فارسی میانه‌ی مانوی آورده شده است استنباط کرد که در دوره‌ی ساسانیان موسیقی چون نیرنگی در جنگ به‌کار می‌رفته است. در روایت مانوی نقل شده است که مردان به دژی حمله کردند و به درون را نیافتند. پس، نگهبانان دژ را با آهنگ و سرود خوش فریفتند و چون آنان به دیدن نوازندگان رفتند ؛ دشمنان به دژ داخل شدند.
    در شاهنامه زال به رستم می‌گوید که هنوز برای جنگیدن جوان است و بهتر است خودش را با گوش‌دادن به سرودهای پهلوانی سرگرم کند:


    تـــو را گــاه بــزم است و آوای رود     کـشیـدن مـی و پـهلوانی سـرود
    نـه هنــگام رزمـست و ننگ و نبرد     بــرآوردن از خـــاک بــر مــاه گــرد


    موسیقی سوگواری
    در « یادگار زریران »، در میدان جنگ « بستور » بر بالای پیکر مرده‌ی پدرش می‌رود و مرثیه‌ی کوتاه و عمیقی را می‌خواند و در شاهنامه، هنگامی‌که سهراب از مرگ « ژنده‌رزم » آگاه می‌شود به همراه خدمتکاران و رامشگران برای دیدن او می‌رود:


    چـو بشنیـد سهـراب برجست زود     بــیــامــد بــر ژنــده بــر سـان رود
    ابـا چـاکـــر و شـمــع و خنیـاگــران     بــیــامــد ورا دیـــد مـــرده چنــان


    و چون خسرو گرفتار می‌شود و قباد شیرویه او را به تیسفون تبعید می‌کند ؛ باربد به درگاه او می‌رود و نوحه‌سرایی می‌کند:


    بـــســـازید نـــوحــــه بـــه آواز رود     به بربـط همی مویـه زد با سـرود
    اَبــَـرپــهلــوانـی بـــرو مــویــه کــرد     دو رخـسـاره‌ی زرد و دل پـر ز درد


    موسیقی در شکار
    نقش طاق‌بستان، خسرو پرویز را به‌هنگام شکار گراز نشان می‌دهد. در این نقش دو قایق به‌همراه قایق خسرو وجود دارد که در یکی از آنها زنان چنگ‌نواز هستند و در دیگری زنان خواننده که گروهی از آنها دست می‌زنند.
    بهرام گور عادت داشت که با شتر به شکار رود و همواره گروهی از دختران آوازه‌خوان او را همراهی می‌کردند. موسیقی در ضمن شکار، تنها برای خوشی شکارچی نبوده است ؛ بلکه راهی برای به‌دام انداختن شکار نیز بوده است ؛ چون شکارچیان همواره بر این باور بوده‌اند که موسیقی سبب جلب شکار می‌شود و این سنت در هند هم موجود است.


    موسیقی آموزشی
    استرابو می‌گوید که استفاده از آوازهای داستانی برای آموزش در زمان پارت‌ها به‌کار می‌رفته است و آموزگاران کارهای بزرگان را همراه با آواز یا بدون آواز برای شاگردان شرح می‌دادند.


    موسیقی دینی
    در بندهش آمده است که : « وین‌بانگ آن است که پرهیزگاران نوازند و اوستا خوانند ؛ بربط، تنبور، چنگ و هر ساز زهی را که نوازند، وین خوانند. »
    آثار استفاده از آوازهای مذهبی در ایران هم در متون باقی مانده است و هم در اشاراتی که به وسیله‌ی تاریخ‌نویسان باستان شده، وجود دارد. اگر چه، در قرن‌های بعد، میان دین و آئین‌های پهلوانی تداخل می‌شود، به طوری که داستان‌های قهرمانی وارد متن‌های مذهبی می‌شود و خدایان قدیم به صورت قهرمانانی در حماسه‌های غیرمذهبی در می‌آیند.
    در دوره‌ی میانه‌، معابد مانوی از موسیقی استفاده‌ی کامل می‌کردند و ثروت عظیمی از سرودها و متن‌های مذهبی به‌جا گذارده‌اند. آنها که برای بیان احساس خویش از همه‌ی هنرها سود می‌جستند، به نقش موسیقی در شکل دادن و جایگزینی مفاهیم به‌خوبی آگاه بودند. با مطالعه در آثار مانوی و نواهای به‌جا مانده در سروده‌های آنها می‌توان گفت که:
    -. مانویان نوع مخصوصی از موسیقی برای معابد خود داشتند و نواهای به‌جا مانده تنها برای این آئین ساخته شده بود.
    -. از ابزار موسیقی، طبل، چنگ، شیپور و نای را در مراسم خود استفاده می‌کردند.
    - روش همسرایی در خواندن سرودها به‌کار رفته است. این روش به این صورت بوده است که یک آموزگار (رهبر سرایندگان) سرودی را می‌خواند و بعد گروه همسرایان (آموزنده) آن سرود را تکرار می‌کردند. این روش هنوز در خانقاه‌ها مرسوم است.


    نوشته شده در جمعه 88/8/22ساعت 2:30 صبح توسط ققنوس نظرات ( ) |

    <      1   2      

    Design By : Pichak